Topics in Physics

«فيزيك، هنر و باستان‌شناسي»

دوشنبه 26 خرداد 1393
+0 به يه ن
با سلام
به آگاهي مي‌رساند يكصدوپانزدهمين نشست باشگاه فيزيك تهران ساعت ۱۷ روز دوشنبه 2 تير‌ماه 1393 در سالن آمفي‌تئاتر دانشكده فيزيك دانشگاه تهران (انتهاي خيابان كارگرشمالي) برگزار خواهد شد.
در باشگاه فيزيك اين ماه خانم فرانك بحرالعلومي از پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي درباره «فيزيك، هنر و باستان‌شناسي» خواهند گفت.
ساعت 18:20 آقاي دكتر خسرو حسني از دانشگاه تهران پرسش ماه را مطرح خواهند كرد و پس از آن آقاي ايمان مهيايه از دانشگاه صنعتي شريف اخبار مهم چند هفته گذشته را به آگاهي حاضران خواهند ‌رساند.

يادآوري مي‌شود كه مخاطبان باشگاه علاقه‌مندان به فيزيك هستند و از شما درخواست مي‌شود كه با فرستادن اين نامه به دوستان خود يا چاپ و نصب پوستر باشگاه در محل كار خود ديگر علاقه‌مندان فيزيك را آگاه كنيد.

با احترام
انجمن فيزيك ايران


بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

اهداي جايزه ملي علامه طباطبايي به استاد دانشگاه تبريز

جمعه 9 خرداد 1393
+0 به يه ن
تاريخ خبر : 1393/2/28 - 14:7
كد خبر : 91961
از سوي رئيس جمهور؛
برخي استادان دانشگاههاي كشور، امروز جايزه علامه طباطبايي را از دستان رئيس جمهور دريافت كردند.
به گزارش آناج، صبح امروز مراسم تجليل از استادان‌، هنرمندان و نخبگان برجسته كشور با حضور حسن روحاني برگزار شد.

كاظم علوي پناه، محمد علي آذرشب، حسين صفايي، پرويز جبه دار مارالاني، وحيد اصفهانيان از دانشگاه تهران همچنين محمد دورعلي، عبدالرضا سيمچي، محمود فتوحي فيروزآباد از دانشگاه صنعتي شريف و حسين ملك افضلي از دانشگاه علوم پزشكي تهران از جمله اساتيد برجسته كشور هستند كه جايزه علامه طباطبايي را امروز از رئيس جمهوري دريافت كردند.

همچنين مينو محرز، عليرضا مصداقي نيا، فريدون دواچي، شاهين آخوندزاده از دانشگاه علوم پزشكي تهران، علي اصغر انصافي از دانشگاه صنعتي اصفهان، حسين بهاروند از پژوهشگاه رويان و دانشگاه غيرانتفاعي علم و فرهنگ، سعيد اعظم از دانشگاه اصفهان، حبيب تجلي از دانشگاه تبريز، اعظم ايرجي زاد از دانشگاه صنعتي شريف و بهمن يزدي صمدي از دانشگاه تهران از ديگر دريافت كنندگان جايزه علامه طباطبايي بودند.

اين جوايز با هدف پيشبرد امر تحقيق، پژوهش و به كار گيري موثر محققان و هنرمندان جوان در امور فرهنگي كشور به 28 اين برگزيدگان تعلق گرفت.

بر اساس اين گزارش، حبيب تجلي، استاد بازنشسته دانشگاه تبريز متولد 1327 تبريز است.

وي تحصيلات دبستاني و دبيرستاني در تبريز، كارشناسي و كارشناسي ارشد در فيزيك در دانشگاه تبريز و دكتراي خود را در دانشگاه يورك انگلستان در رشته فيزيك تخصص ليزري (در سال 1356) اخذ نمود.

وي بلافاصله بعد از اخذ دكتري به ايران مراجعه و در دانشگاه تبريز مشغول به كار شد.

در سال 1358 به عنوان معاون دانشكده علوم و در سال 1368 معاون پژوهشي دانشگاه تبريز به فعاليت پرداخت. در سال 1370 به درجه استادي تمام وقت نايل آمد و همزمان با فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي بيش از 15 دانشجوي دكترا و 65 دانشجوي كارشناسي ارشد تحت نظر وي به دفاع از پايان نامه خود پرداختند.

وي ازموسسين پژوهشكده فيزيك كاربردي و تحقيقات ستاره شناسي بوده و مدت هفت سال مسووليت اين پژوهشكده را بر عهده داشت.

تجلي در سال 1379 به عنوان استاد نمونه كشوري و در سه نوبت متفاوت به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تبريز انتخاب شده است و علاوه بر اين در سنوات متوالي عنوان استاد نمونه آموزشي دانشگاه تبريز را نيز كسب كرده است. وي در كنار اين فعاليت ها سه نوبت عضو هيات مديره انجمن فيزيك ايران و از موسسين تاثيرگذار انجمن اپتيك و فوتونيك ايران بوده و در دو نوبت رياست اين انجمن را برعهده داشته است.

در حال حاضر وي عضو فرهنگستان علوم كشور بوده و رييس هيأت تحريه مجله اپتيك و فوتونيك و عضو هيأت مديره مجله پژوهش فيزيك مي باشد.

قايناق


بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

معرفي كتاب

جمعه 12 اردیبهشت 1393
+0 به يه ن

متن زير به قلم آقاي فتاحي هست. من هم در  باره اين كتاب به طور مفصل سر فرصت خواهم نوشت. فعلا همين را بگويم كه تهيه و خواندن و همچنين هديه دادن اين كتاب را به شدت توصيه مي كنم. هديه اي ارزشمند خواهد به عزيزان كتابخوانتان در هر سني و از هر جنسيتي.




قابل توجه دوستداران كتاب

 

دوستان عزيز، خوشحالم به اطلاع برسانم كتاب "امي نوتر، مادر جبر نوين" چاپ شد. اين كتاب درباره ي زندگي برجسته ترين زن رياضيدان قرن بيستم است كه دستاوردهاي علمي اش تاثيرات شگرفي بر دنياي رياضيات و فيزيك گذاشت

مشخصات كتاب

نام كتاب: امي نوتر، مادر جبر نوين

نويسنده: مارگارت تنت

مقدمه:  ياسمن فرزان

ناشر: مازيار

تعداد صفحات: 145

قيمت: 6000 تومان

سال نشر: ارديبهشت 93

مراكز توزيع: كتابفروشي هاي سراسر كشور- شهر كتاب ها

دوستان ساكن تهران مي توانند كتاب را علاوه بر كتابفروشي ها و شهر كتاب ها از ادرس زير نيز تهيه كنند: تهران- خيابان انقلاب- روبروي دانشگاه تهران- بين 12 فروردين و فخر رازي- جنب پاساژ فروزنده-كتابفروشي بيدگل-تلفن: 66466687

مخاطبان: پژوهشگران تاريخ علم و تاريخ رياضي- مطالعات زنان- سرگذشت دانشمندان زن- اساتيد و دانشجويان تمام رشته هاي دانشگاهي- دانشجويان فيزيك و رياضي- دانش آموزان دبيرستاني

 

اين كتاب درباره ي داستان زندگي يكي از نام آورترين و تاثيرگذارترين زنان دانشمند قرن بيستم است. امي نوتر به سال 1882 در خانواده اي صاحب كمال متولد شد.  او در دوراني رشد كرد كه محيط دلسرد كننده اي براي پيشرفت زنان مستعد بود، اما با تكيه بر استعداد و همت بلند و نيز حمايت هاي پدر رياضيدانش، توانست از دانشگاه ارلانگن دكتراي رياضيات بگيرد. مادر سخت كوش او انتظار داشت امي هم زني با تحصيلات متوسطه باشد و به كارهاي خانه داري و هنري روي آورد، اما امي اراده كرده بود رياضيدان شود. او بعد از اخذ دكتراي رياضيات به دانشگاه گوتينگن نقل مكان كرد و با وجود تمام تبعيض ها و دشواري هايي كه به جهت جنسيتش در آلمان آن زمان توانست با كمك رياضيدان طراز اولي همچون ديويد هيلبرت بنيانگذار مكتبي در رياضيات شود. نوتر با وجود سختي هاي كار در محيط علمي آن دوره، شاگردان رياضيداني را تربيت كرد كه به پسران نوتر شهرت يافتند. بعد از اينكه آتش جنگ در آلمان هيتلري بالا گرفت، نوتر به دليل مذهبش مجبور به ترك آلمان شد. او بعد از فراز ونشيب هاي فراوان به آمريكا مهاجرت كرد و در دانشگاه برين ماور كرسي استادي گرفت اما عميقاً از وقايع پيش آمده در سرزمين مادري اش متاثر بود. به سال 1935 او به ناگاه به دليل عوارض بعد از عمل جراحي، در پنسيلوانيا ي آمريكا درگذشت اما ميراث علمي و معنوي او براي جهان علم و زنان و دختران مشتاق دانش و به ويژه رياضيات همچون گوهري گرانبها به جاي مانده است.


بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

نه وار نه يوخ؟

دوشنبه 26 اسفند 1392
+0 به يه ن

Dear all,

 As you may have heard, there will be an announcement of detection of B-mode polarization on the CMB today.
The rumors have been running high about what has been observed in the last couple of days, as this is a very significant observation directly linked to primordial gravitational waves produced at the early stages of inflation. Observation of gravity waves has been long-awaited within the inflationary cosmology paradigm; it will establish the scale of inflation.

اي-ميل بالايي را شاهين  فرستاده بود.
Here is where you can follow the announcement online:

--------------------------
Dear friends and colleagues,

We invite you to join us Monday, 17 March for a special webcast presenting the first results from the BICEP2 CMB telescope. The webcast will begin with a presentation for scientists 10:45-11:30 EDT, followed by a news conference 12:00-1:00 EDT.

You can join the webcast from the link at
http://www.cfa.harvard.edu/news/news_conferences.html

Papers and data products will be available at 10:45 EDT from
http://bicepkeck.org
---------------------------------------------------------



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

بيانيه شاخه¬هاي فيزيك و رياضي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران (اسفند 1392)

شنبه 24 اسفند 1392
+0 به يه ن

بيانيه شاخه­هاي فيزيك و رياضي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران (اسفند 1392)

هشدار افت كيفيت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌هاي كشور

 

     تعداد دانشجويان و مقالات علمي در سال­هاي اخير رشد كمّي چشم‌گيري داشته‌ است. اكنون اين سؤال در محافل علمي و دانشگاهي مطرح مي­شود كه اندازه‌گيري توسعه و پيشرفت علمي صرفاً با اين معيارهاي كمّي چه نسبتي دارد؟ يكي از وظايف اصلي فرهنگستان علوم تبيين جايگاه علم و  فناوري كشور و رصد و پايش روند حركت، تحول و پيشرفت آموزش و پژوهش كشور و هشدار در صورت مشاهدۀ كاستي ها در اين رابطه است.

علوم، به‌ويژه علوم پايه، مشتمل بر رياضي و فيزيك، نيروي پيشران بسياري از تحولات اجتماعي در سده‌هاي اخير بوده ‌اند. تاثير اجتماعي علوم پايه در دو وجه نمود بيشتري داشته است: تاثير بر ديدگاه و نحوۀ تحليل و استدلال افراد جامعه و توليد فناوري‌هاي نو. اين دو نقشي اساسي در حركت جوامع بشري به سوي جوامع مرفه و پيشرفته داشته ‌اند. از اين‌رو ملاك ارزيابي توسعه و پيشرفت علمي، توليد و استفاده از علم نافع است. علم نافع آن است كه سه هدف اصلي توسعه علمي را، يعني، رسيدن به مرزهاي دانش، به‌كارگيري در ارتقاي فناوري و تربيت نيروهاي ماهر، تامين كند. متاسفانه در سال‌هاي اخير ديدگاه‌هاي كمّي‌نگر به ارزيابي علمي- هم در آموزش و هم در پژوهش- غلبه و نمود چشم‌گيري داشته اند. اما نيل به  سه هدف توسعه بدون توجه به كيفيت آموزش و پژوهش و رعايت استانداردهاي جهاني محقق نخواهد شد. ديدگاه مبتني بر توسعۀ كمّي و ناديده انگاشتن كيفيت صرفاً به انباشت نيروهايي ناتوان مي‌انجامد كه طبعاً نمي‌توانند در توسعه و پيشرفت كشور نقش موثري داشته باشند.

     در ديدگاه كمّي‌نگر براي ارزيابي پژوهش، پيشرفت علمي صرفاً بر اساس تعداد مقالاتي كه در مجلات ISI يا ISC   به چاپ رسيده اند سنجيده مي‌شود.  مطابق بررسي‌هاي علمي و دقيق انجام شده از طرف سازمان‌هاي معتبر جهاني پايش علوم، كه بارها مورد استناد مسئولين كشور نيز قرار گرفته‌ اند، ايران از اين منظر و به لحاظ كمّي در منطقه اول است. علاوه بر شاخص تعداد مقالات، معيارهاي آماري سنجش كيفيت پژوهش نيز سال­ها است كه كمّي شده اند و در همان بررسي‌هاي سازمان‌هاي معتبر نيز اندازه‌گيري و در انتشارات آنها درج مي‌شوند، كه البته كمتر مورد اشاره مسئولين كشور قرار مي‌گيرند. يكي از اين معيارها ضريب استناد و ارجاع به مقالات است، كه متاسفانه براي مقالاتي كه از ايران به چاپ رسيده‌ اند بسيار پايين است. انتشار مقالات با كيفيت نازل در رسيدن به سه هدف توسعه علمي كمكي نمي كند و صرفاً منجر به اتلاف سرمايه و استعدادها خواهد شد.

     در بُعد آموزش دانشگاهي نيز نظام‌هاي متعددي از جمله دانشگاه‌هاي دولتي وابسته به وزرات علوم، دانشگاه‌هاي دولتي وابسته به ساير نهادها و وزارت‌خانه‌ها، مانند دانشگاه فرهنگيان، دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي، پيام نور، فراگير و غير انتفاعي، در كشور وجود دارند، كه هر كدام بايد رسالت و جايگاه خود را داشته باشند و در مسير مناسب خود حركت كنند. خلط جايگاه و رسالت اين دانشگاه‌ها به كيفيت آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهي صدمۀ جدي وارد كرده و مي‌كند. رسالت دانشگاه‌هاي برتر تربيت پژوهشگران نخبه براي رسيدن به سه هدف پيش گفته است. رسالت بعضي از دانشگاه‌ها صرفاً تربيت نيروهاي باسواد به معني عرفي است و دانشگاه‌هاي تخصصي تربيت كارشناسان مورد نياز سازمان‌هاي متبوع را بر عهده دارند. رسيدن به كيفيت مطلوب در آموزش، كه البته لازمۀ ارتقا در كيفيت پژوهش است، حمايت ويژۀ مالي از دانشگاه‌هاي برتر و خودداري آنها از پذيرش دانشجوي پولي را طلب مي­كند و در عين حال اعطاي استقلال داخلي به آنها ضروري است.

      در بحث كيفيت آموزش و پژوهش دانشگاهي دو نكته بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد: (1) راه‌اندازي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها بايد با اعمال جدي و دقيق ضوابط موجود انجام پذيرد؛ هرچند كه خود اين ضوابط نيز به نوبه خود بايد با مشورت با دانشگاهيان بازبيني و اصلاح شوند. (2) اعضاي هيات علمي و در مرحلۀ بعد دانشجويان تحصيلات تكميلي، به ويژه دانشجويان دكتري، محور اصلي پيشبرد كارهاي پژوهشي دانشگاه‌ها و پايش كيفيت آن هستند و لذا در جذب اعضاي هيات علمي و دانشجويان دكتري توجه به كيفيت و توانايي علمي افراد بايد در اولويت اول قرار گيرد.

 



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

اقدام براي دوره دكتري در اسپانيا

جمعه 23 اسفند 1392
+0 به يه ن

من و شاهين سال آينده دانشجوي دكتري نخواهيم گرفت. اما سال بعدش اگر عمري بود مي گيريم. براي سال آينده اين موقعيت ها در مادريد هست. علاقه مندان مي توانند اقدام كنند


The Institute for Theoretical Physics (IFT) in Madrid is opening four fellowships for exceptional candidates to carry out a PhD thesis under the "la Caixa"  Severo Ochoa International PhD Programme.

 

Candidates are expected to carry out a PhD in one of the strategic research lines of the IFT, which include particle phenomenology, astroparticle physics, nuclear theory, string theory, gravitation and cosmology, lattice and quantum field theory, and quantum information theory. They should have an excellent academic track record, and are expected to hold an academic degree that grants access to a PhD program by September/October 2014.

Applications will be received online through:

http://remo.ift.uam-csic.es/sopre/

Together with their CV and a statement of research interests, candidates are expected to provide details about their academic/research background. They should also arrange for at least two reference letters to be sent on their behalf.
The deadline for applications for scholarships is March 31st 2014.
The review process will be finished by June 2014.

Further information can be obtained in the announcements attached and at

http://www.ift.uam-csic.es/es/node/5646



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

مقاله دوستم سلين

سه شنبه 20 اسفند 1392
+0 به يه ن
اين نور چند جي-اي-وي كه در داده هاي فرمي-لت از مركز كهكشان پيدا شده انگار داره جدي مي شه. برعكس سيگنال ۱۳۰ جي-اي-وي كه معروف شد به سيگنال ونيگر اين يكي با زمان و با جمع آوري داده هاي بيشتر  كمرنگ نمي شه و پررنگ تر مي شه. يعني كه انگار شوخي شوخي داره جدي مي شه.

چند روز پيش مقاله اي را اينجا معرفي كردم كه مي گفت ماده تاريك با جرم حدود ۳۰ جي-اي-وي كه به كوارك-آنتي كوارك بي فنا مي شوند مي تونه جواب باشه. حالا همكار قديمي ام سلين با همراهي دو نفر ديگه مقاله نوشته اند و مي گويند كه اگر اين جوري باشه الكترون هاي حاصل از اين فنا نور پخش هم توليد مي كنند كه مي بايست ديده بشه. بر اين اساس سلين و دوستان ادعا مي كنند كه ماده تاريك با جرم حدود ده جي-اي-وي كه به لپتون ها فنا مي شه بهتر مي تونه سيگنال ها را توليد كنه. پيشنهاد مي كنند با مطالعه نور در طول هاي كيهاني بزرگ تر و انرژي هاي كمتر اين دو مدل را از هم تمييز بديم.

 

36]  arXiv:1403.1987 (cross-list from astro-ph.HE) [pdf, other]

Title: Fitting the Fermi-LAT GeV excess: on the importance of including the propagation of electrons from dark matter
Comments: 8 pages, 6 figures
Subjects: High Energy Astrophysical Phenomena (astro-ph.HE); Cosmology and Extragalactic Astrophysics (astro-ph.CO); High Energy Physics - Phenomenology (hep-ph)

An excess of gamma rays at GeV energies has been pointed out in the Fermi-LAT data. This signal comes from a narrow region centred around the Galactic center and has been interpreted as possible evidence for light dark matter particles annihilating either into a mixture of leptons-anti leptons and b-bbar or into b-bbar only. Focussing on the prompt gamma-ray emission, previous works found that the best fit to the data corresponds to annihilations proceeding predominantly into b-bbar. However, here we show that omitting the diffuse photon emission originating from primary and secondary electrons produced in dark matter annihilations can actually lead to the wrong conclusion. Accounting for this emission, we find that not only are annihilations of ~ 10 GeV particles into a purely leptonic final state allowed, but such annihilations actually provide a better fit than the pure b-bbar channel. We conclude our work with a possible test of these leptophilic scenarios based on the spectral feature of the gamma-ray emission at lower energies and larger latitude.



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

يك توضيح مينيماليستي براي Tremaine-Gunn bound

چهارشنبه 14 اسفند 1392
+0 به يه ن

http://sciencewise.info/definitions/Tremaine-Gunn_bound_by_Oleg_Ruchayskiy

 

اين هم يك مقاله استخوان دار تر:

http://journals.aps.org/prd/pdf/10.1103/PhysRevD.44.999



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

فوتون با انرژي يك تا سه جي-اي-وي از مركز كهكشان

شنبه 10 اسفند 1392
+0 به يه ن
اين هم يك سيگنال ديگه. فينكباينر هم جزو نويسندگان هست. همين طور دن-هوپر كه معروف شده به خوشبيني زياد در يافتن رد پاي  فيزيك جديد در سيگنال هاي مختلف.

حالا ببينيم چي مي شه. سيگنال تاييد مي شه يا نه. احتمال مي دهم چند روز ديگه استفانو پروفومو مقاله بنويسه و بگه نه بابا! اين طوري ها هم نيست!

arXiv:1402.6703 (cross-list from astro-ph.HE) [pdf, other]

Title: The Characterization of the Gamma-Ray Signal from the Central Milky Way: A Compelling Case for Annihilating Dark Matter
Comments: 26 pages, 28 figures
Subjects: High Energy Astrophysical Phenomena (astro-ph.HE); Cosmology and Extragalactic Astrophysics (astro-ph.CO); Galaxy Astrophysics (astro-ph.GA); High Energy Physics - Phenomenology (hep-ph); High Energy Physics - Theory (hep-th)

Past studies have identified a spatially extended excess of ~1-3 GeV gamma rays from the region surrounding the Galactic Center, consistent with the emission expected from annihilating dark matter. We revisit and scrutinize this signal with the intention of further constraining its characteristics and origin. By applying cuts to the Fermi event parameter CTBCORE, we suppress the tails of the point spread function and generate high resolution gamma-ray maps, enabling us to more easily separate the various gamma-ray components. Within these maps, we find the GeV excess to be robust and highly statistically significant, with a spectrum, angular distribution, and overall normalization that is in good agreement with that predicted by simple annihilating dark matter models. For example, the signal is very well fit by a 31-40 GeV dark matter particle annihilating to b quarks with an annihilation cross section of sigma v = (1.4-2.0) x 10^-26 cm^3/s (normalized to a local dark matter density of 0.3 GeV/cm^3). Furthermore, we confirm that the angular distribution of the excess is approximately spherically symmetric and centered around the dynamical center of the Milky Way (within ~0.05 degrees of Sgr A*), showing no sign of elongation along or perpendicular to the Galactic Plane. The signal is observed to extend to at least 10 degrees from the Galactic Center, disfavoring the possibility that this emission originates from millisecond pulsars



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

مقاله واينر و فينكباينر

پنجشنبه 8 اسفند 1392
+0 به يه ن
اگه يادتون باشه چند روز پيش از مشاهده ي پرتو ايكس با انرژي سه و نيم جي-اي-وي از آندرومدا نوشتم و گفتم مي تونه چيز مهمي باشه. امروز يك مقاله از واينر و فينكباينر روي آرشيو در همين مورد بود. اين دو نفر معمولا خوب جريان سازي مي كنند. وقتي مشاهده اي را بر مي دارند و در موردش مقاله مي نويسند موضوع داغ مي شه و مقالات زيادي در اون مورد نوشته مي شه.اون سر و صداي پملا را هم همين نيل واينر با همراهي نيما اركاني راه انداخته بود.

arXiv:1402.6671 [pdf, ps, other]]

Title: An X-Ray Line from eXciting Dark Matter
Comments: 11 pages
Subjects: High Energy Physics - Phenomenology (hep-ph)

The eXciting Dark Matter (XDM) model was proposed as a mechanism to efficiently convert the kinetic energy (in sufficiently hot environments) of dark matter into e+e- pairs. The standard scenario invokes a doublet of nearly degenerate DM states, and a dark force to mediate a large upscattering cross section between the two. For heavy ($sim rm TeV$) DM, the kinetic energy of WIMPs in large (galaxy-sized or larger) halos is capable of producing low-energy positrons. For lighter dark matter, this is kinematically impossible, and the unique observable signature becomes an X-ray line. This variant of XDM is distinctive from other DM X-ray scenarios in that it tends to be most present in more massive, hotter environments, such as clusters, rather than nearby dwarfs, and has different dependencies from decaying models. We find that it is capable of explaining the recently reported X-ray line at 3.56 keV. Thermal models freeze-out as in the normal XDM setup, via annihilations to the light boson $phi$. For suitable masses the annihilation $chi chi rightarrow phi phi$ followed by $phi rightarrow SM$ can explain the reported gamma-ray signature from the galactic center. Direct detection is discussed, including the possibility of explaining DAMA via the "Luminous" dark matter approach. Quite generally, the proximity of the 3.56 keV line to the energy scale of DAMA motivates a reexamination of electromagnetic explanations. Other signals, including lepton jets and the modification of cores of dwarf galaxies are also considered



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

[1][2][3][4][5]

بلاگا گؤره



بؤلوم لر

     

سون یازیلار

باغلانتی لار

     

یولداش لار

     

آرشیو

سایغاج