Topics in Physics

داخلي يا خارجي؟

چهارشنبه 27 آذر 1392
+0 به يه ن
از من سئوال مي شه كه براي تحصيلات تكميلي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در رشته فيزيك بهتر هست كه در ايران بمانند و يا خارج بروند. سئوال جواب مشخصي نداره و به خيلي فاكتورها بستگي داره. نظير اين كه در چه شاخه پژوهشي مي خواهيد پژوهش انجام بدهيد.



اين پيشنهاد من هست: در مقطع كارشناسي و همچنين كارشناسي ارشد كه هستيد شناخت خود را از شاخه هاي پژوهشي بالاتر ببريد. بدانيد هر كدام در چه موردي است و در كجاي دنيا در اين شاخه پژوهشي خاص كارجدي مي شه. اگر فقط امر پژوهش را در نظر بگيريم مهمتر از در ايران يا در خارج بودن- يا ميزان معروفيت و پرستيژ دانشگاه  اين هست كه اولا به شاخه پژوهشي مزبور علاقه داشته باشيد و دوم اين كه با فردي متبحر و فعال در اين زمينه تز خود را برداريد.

بعدش به همه جاي دنيا كه در شاخه ي يا شاخه هاي  پژوهشي مورد علاقه  شما فعال هستند اقدام كنيد. چه در داخل چه در خارج. ببينيد! در همين ايران اون هم در دانشگاه تفرش استادي مثل دكتر آرش هست كه من مطمئنم براي دانشجويي كه از خودش لياقت نشان بده از خيلي از دانشگاه هاي پر اسم و رسم دنيا در آن شاخه پژوهشي مي تواند استاد بهتري باشه.  شما در مرحله اقدام هيچ امكاني را فراموش نكنيد. بعد كه نتيجه ي  اقدامتان آمد  چرتكه بياوريد حساب و كتاب كنيد ببينيد در مجموع بيشتر به نفعتان هست كجا را انتخاب كنيد. چرتكه بياندازيد ببينيد كه هر دانشگاهي چه قدر از شما حمايت مالي مي كنه. به هر حال در مقطع بالاتر از ليسانس ديگه عيبه آدم از پدر و مادرش پول توجيبي بخواد. پس اين يك فاكتور مهم هست. ببينيد نزديكي و دوري به خانواده چه قدر در اين شرايطي كه شما در آن هستيد و خانواده تان در آن  هستند  براتون مهم هست.  ببينيد اسم و رسم دانشگاه چه قدر براتون مهم هست.

دانشگاه هاي معروف لزوما بهترين استادان راهنماها را ندارند. اما دانشگاه هاي معروف  همگي دو دسته دانشجو دارند. دسته ي اول دانشجويان درجه يك دانشگاه هستند كه براي آن دانشگاه اعتبار كسب مي كنند. دسته ي دوم دانشجوياني هستند كه خودشان كم سوادند اما از اسم دانشگاه براي خودشان اعتبار كسب مي كنند. دسته ي اول-- اگر شما كارتون درست باشد -- بي توجه به نام و نشان دانشگاه شما را تحويل خواهند گرفت و در همايش ها و .... شما را دعوت خواهند كرد. دسته ي دوم كه سوادشان نمي رسد تا كارهاي پژوهشي شما را ارزيابي كنند اگر از دانشگاهي با رتبه كمتر از دانشگاه آنها باشيد  رفتار تحقير آميزي با شما خواهند داشت. ببينيد چه قدر تحمل اين رفتار را خواهيد داشت. در استخدام در جاهاي خوب معمولا زور استاد راهنماي خوب به اسم و رسم دانشگاه مي چربد. اما در استخدام در جاهايي كه اعضايش از دسته ي دوم فارغ التحصيلان دانشگاه هاي اسم و رسم دار هستند اسم و رسم دانشگاه مورد توجه قرار مي گيرد. با خود روراست باشيد و ببينيد با توجه به روحيه تان كدام يك را مي پسنديد.

خلاصه اين فاكتورها را لحاظ كنيد و با شناختي كه از شرايط و روحيه و توانمندي خود داريد انتخاب كنيد.



بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

كنفرانس دكتر اخوان

پنجشنبه 21 آذر 1392
+0 به يه ن
آخرين مهلت براي شركت در سخنراني پروفسور لگت، برنده جايزه نوبل 2003 فيزيك

همكار محترم
با احترام، توجه جنابعالي و ديگر همكاران و دانشجويان علاقمند به شركت در  
چهارمين  (NCAS4) كنفرانس ملي پيشرفت‌هاي ابررسانايي
كه با سخنراني:
- سر انتوني لكت، برنده جايزه نوبل 2003 فيزيك در ابررساناها و ابرشاره‌ها،
-  (YBCO)پال چو كاشف اولين ابررساناي بالاي دماي نيتروژن مايع ،
- وارن پيكت استاد ممتاز بين‌المللي در هفدهم و هجدهم بهمن‌ماه در  
دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود جلب مي‌نمايم. اطلاعيه  
دانشگاه در مورد كنفرانس به‌پيوست است.
جهت شركت و يا ارائه مقاله در كنفرانس http://psi.ir/?ncas4/   مراجعه  بشود به:.
توجه: آخرين مهلت ارسال مقالات: پايان آذرماه، و آخرين مهلت ثبت نام براي  
شركت در كنفرانس: پانزدهم ديماه
                                                با احترام
                                                محمد اخوان
                                                رييس كنفرانس


بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

معرفي كتاب

یکشنبه 10 آذر 1392
+0 به يه ن
نوشته ي زير به قلم آقاي فتاحي است. به آقاي فتاحي و همكارانش به مناسبت انتشار كتاب تبريك مي گويم و موفقيت هاي بيشتري را برايشان آرزومندم.

 
دوستان عزيز، خوشحال هستم كه به اطلاع برسانم كتاب منشاء كيهان چاپ شد. لطفاً اطلاع رساني بفرمائيد
 
چاپ فارسي كتاب، شامل مقدمه ي اختصاصي پروفسور ايلز براي نسخه ي چاپ شده در ايران و مترجم اثر است
 
 
نام كتاب: منشاء كيهان -چگونگي تشكيل سيارات، ستارگان، كهكشان ها و آغاز كيهان
نويسنده: پروفسور استيون ايلز-استاد نجوم در دانشگاه كارديف-انگلستان
مترجم: حسن فتاحي
ناشر: انتشارات مازيار-66462421
تعداد صفحات: 313
قيمت: 13000 تومان
محل فروش: كتابفروشي هاي سراسر كشور به ويژه "شهركتاب ها
 
دوستان ساكن تهران، ميتوانند كتاب را  علاوه بر ديگر كتابفروشي ها از آدرس زير نيز تهيه كنند
 
تهران، خيابان انقلاب، روبروي دانشگاه تهران، بين 12فروردين و ارديبهشت، نبش پاساژ فروزنده كتابفروشي بيدگل-پلاك 1274-تلفن:66963617
 
 
 
 
   بزرگترين سوالات در نجوم درباره ي نحوه ي شكل گيري سيارات، ستارگان،كهكشان ها و كيهان است. كتاب منشاء  كيهان توضيح مي دهد كه چگونه اخترشناسان طي يك دهه ي گذشته توانسته اند پاسخ هاي احتمالي اين سوالات بنيادي را بيابند.
   كتاب منشاء كيهان با شروع ماموريت هاي فضايي كه منجر به رازگشايي از سيستم سياره اي خودمان شد، سفري را در فضاي بيكران آغاز كرده و در زمان به عقب بر مي گردد. كشف ديگر سيستم هاي سياره اي و رابطه ي آنها با حيات فرازميني را توصيف مي كند. لحظات اوليه ي زندگي يك ستاره پوشيده است، آنچنان كه تولد و شكل گيري كهكشان ها و بزرگترين سوال، يعني، منشاء كيهان رازآلود است.در اين كتاب با پاسخ هاي اين سوالات مهم روبرو خواهيم شد.
   منشاء كيهان همچنين روايت گر داستان انسانيِ پشت اين اكتشافات بزرگ نجومي است. اخترشناساني كه در پي يافتن سياره ي X  بودند، يك سياره را هم از دست دادند. باستان شناسان كيهاني كه از تاريخچه ي كهكشان ها رمزگشايي كرده اند، حال قصد دارند با بهره گيري از تلسكوپ هاي غول پيكر از راز سر به مهر منشاء كيهان پرده بردارند
 
فصل اول: تخته سنگ ها
فصل دوم: روزي كه منظومه ي شمسي يكي از سياراتش را از دست داد
فصل سوم: سيارات فراخورشيدي
فصل چهارم:ارتباط
فصل پنجم: مرز آخر
فصل ششم: فيلم صامت
فصل هفتم: تاريخچه ي كهكشان ها
فصل هشتم: تماشاي مهبانگ در تلويزيون
فصل نهم: روح افلاطون
 
واژه نامه: انگليسي -فارسي
واژه نامه: فارسي- انگليسي
ثابت هاي فيزيكي و نجومي
درباره ي مترجم به قلم مينجيق: آقاي فتاحي از دانشجويان فيزيك در تهران هستند. اصالتا آذربايجاني هستند اما در تهران بزرگ شده اند. با ايشان  از طريق وبلاگم آشنا شدم. شناختم در همين برنامه هاي ترجمه كتاب و... از ايشان بيشتر شد. كتابي هم در مورد رياضيدان بزرگ امي نوتر ترجمه كرده اند كه من پيشگفتار آن را نگاشته ام. اين كتاب به زودي روانه ي بازار مي شود. 
پارسال كه در آذربايجان زلزله آمده بود آقاي حسن فتاحي كه خود فرزند يك دكتر داروساز است در جمع آوري كمك هاي مردمي از سطح داروخانه هاي تهران بسيار فعال بودند. حدود دو هفته تمام وقت به اين كار مشغول بودند. جا دارد اينجا از آقاي فتاحي و نيز  از همه داروسازاني كه در آن زمان براي كمك رساني به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند قدرداني شود. همگي هم بي نام و نشان اين كار را كردند. بي هيچ توقع و چشمداشتي. چند مدت بعد يك فاجعه انساني در گوشه اي از كشور اتفاق افتاد. يكي هم از آلمان آمده بود  تيپ زده  با بچه هاي قرباني عكس گرفته بود و در فيس-بوك منتشر كرده بود كه من خرج درمان همه آنها را مي دهم. نمي دانم چه قدر كمك كرده بود اما دست آخر خرج درمان را همين دولت ايران داد. او اين وسط چه كاره بود كه آن همه در فيس-بوك قربان قد و بالايش رفتند من بالاخره نفهميدم!  همان زمان ياد كمك هاي مردمي به زلزله زدگان افتادم. آن همه نيكوكار آن چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند اما كسي عكس تبليغاتي شان را در فيس بوك منتشر نكرد. تنها عكسي كه منتشر شد عكس پزشكي بود كه در تصادفي در بازگشت از اهر كشته شد. پزشك فعال در موسسه خيريه قلب هاي سبز را عرض مي كنم.


بؤلوم :
یازار : Yasaman Farzan

[1]

بلاگا گؤره



بؤلوم لر

     

سون یازیلار

باغلانتی لار

     

یولداش لار

     

آرشیو

سایغاج